Mörtnäs fastighetsägareförening startades 1936 och har bland annat till uppgift att förvalta föreningens marker och driva frågor som värnar om gamla traditioner och som ökar trivseln, sammanhållningen och säkerheten i området.

Årligen arrangerar föreningen Valborsfirande, Midsommarfest med dans på dansbanan på kvällen samt loppis.

Föreningen driver också skötseln av stranden som soptömning, toaletter, dusch och reparation och underhåll av badhytter och omklädningsrum. Varje år genomförs även ett bottendyk inför badsäsongen för säkrare bad.

Medlemskapet i föreningen är frivilligt, men flertalet fastighetsägare är medlemmar och bidrar därmed till att möjliggöra för föreningen att fortsätta förvalta gamla traditioner och arrangera aktiviteter som skapar ett trivsamt bostadsområde.

Med medlemskapet kommer fördelar och möjligheter att påverka området och vår vardag till något positivt. Möjligheter finns också att engagera sig i våra arbetsgrupper för exempelvis vår egen strand.